Thursday, August 25, 2016

Saya dan Public Mutual



Assalamualaikum, gud morning!

Harini nak cerita pasal macam mana saya mula-mula simpan duit kat unit trust.
Masa 1st time dengar pasal unit trust ni tahun 2005 cam tula, masa tu saya masih kerja kat yard ngan gaji starting RM800/sebulan kerani kat site MMHE nun, kene layan ot nak dapat 2.5K /month, dulu ot dia masyukkk hehehe... ada sorang colleague di approach oleh seorang awek cun gila, dia datang naik merc sporty 2 seater okeh. dari jauh dah bau perfume yang dia pakai. Then dia approach kat mamat2 dalam kabin, (kat site office diorang guna kontena utk buat office=kabin)  sebab sume mamat2 dalam tu sume gaji kencang kan.... kita kerani cabuk weh, x de orang nak approach erk,
saya pun tanye la kat abang sorang tu, dia UT man "abang N, awek tu cerita ape ha?". dia cakap la  awek tu ajak join unit trust simpan kat dia monthly rm 1000 at least selama 3 tahun, untung gila weh. siap tunjuk calculation yang awek tu tunjuk. Saya pun wow bestnye, tapi sedih sebab dia kata kene minimum simpan 1 bulam RM1K. Kite mane la de kan, Pastu awek tu x de pun nak approach kita cerita klau kita x de RM1K sebulan ada cara lain tak nak simpan duit bagi berganda2 nih... tu kan tugas dia untuk ajak orang menyimpan, kannn.
5 tahun selepas tu ada kawan ajak join unit trust, pastu saya cakap la mane ade duit rm 1K weh nak masuk tiap2 bulan, dah kawan menagkap ajen tu terkejut, "sape cakap kne ada 1k sebulan baru boleh buat ivestment???"
saya lagi terkejut, la nape awek dulu tu tak bagitau punnnn. (terus terimbas kembali awek merc 2 seater perfume dari jauh dah bau tu)
kawan tu cakap "klau tak de cash pun masih boleh invest la guna KWSP acc 1 la"
Hoh lagi terperanjat, balik kerja terus pergi RHB bank, kat situ ada kiosk KWSP check acc 1, dapat la invest kat unit trust ni...
lepas 3 tahun jadi investor puas hati tengok performance dana yang agent/kawa ni tunjukkan.
sebenarnya boleh monitor sendiri je pun, dan setiap tahun dapat penyata, boleh check online macam online banking,
Masa jadi investor bodoh-bodoh tu tak ambil port pun pasal dividen. Dalam unit trust diorang tak panggil dividen, diorang panggil "distribution" atau "pembahagian". simpan je surat tu buat koleksi. padahal dalam tu dinyatakan duit pelaburan kita dilaburkan kemana, kos-kos perbelanjaan, dan sebagainya, setiap satu diterangkan secara details.
Oh lagi 1, sekarang saya boleh buat simpanan cash serendah RM100/sebulan, sukanya. Saya buka untuk akaun anak sorang 1 supaya tak payah nak meminjam untuk belajar di uni nanti, InsyaAllah. bila ada dut raya terus masuk dalam akaun diorang dalam public mutual ni.
Alhamdulillah tak salah pilih agent dan company unit amanah.
Saya pilih Public Mutual yang menawarkan banyak dana patuh syariah dengan performance yang bagus.
Lagupun Public Mutual adalah pemain utama Unit Amanah swasta di Malaysia, banyak menang award, dll akan saya cerikan di post akan datang.

Sapa nak tau awek naik merc tu agent company mane? heee

suka ke suka?

XO
deyas

0 comments:

 

Template by Suck my Lolly